Visserman
15,50 m
Van Oossanen Naval Architects
Skipshelling I. Blom en Zn.
Lemsteraak Warber (VA210).
Net voor de laatste wedstrijd van het seizoen 2010 is dit prototype Lemsteraak in de vaart gekomen. Gelegenheid voor proefvaren was er niet, en dus direct aan de start bij de Hylper Hurdsilerij. Het was een sprong in het diepe maar het resultaat was overweldigend. De Warber werd maar liefst alle wedstrijden (5x) eerste en dat in een veld van maar liefst 35 Lemsteraken. Alle wedstrijdaken waren aanwezig.
“De Warber is een mooi schip met een traditionele uitstraling. Het schip voldoet aan de eisen die het Stamboek Ronde en Platbodemjachten stelt voor inschrijving in het register. Het geheim zit hem kennelijk in het onderwaterschip dat is uitgedacht door Niels Moerke van Bureau Van Oossanen. Door gebruik te maken van geavanceerde software kon hij de rompweerstand optimaliseren, iets dat normaal gesproken alleen in een sleeptank kan gebeuren. Maar achter het succes staat ook een zeer ervaren opdrachtgever als Dirk Blom, die als zoon van een scheepsbouwer de Lemsteraak met de paplepel kreeg ingegoten. Het was natuurlijk ook de familiewerf Skipshelling Blom die het casco bouwde. Enfin er is weer een nieuw hoofdstuk geschreven voor de wedstrijdzeilerij met Lemsteraken.”
Van de website van Van Oossanen & Associates:
Construction of the hull of our 15.50 m Lemsteraak design started mid February 2010 at Skipshelling I. Blom in Hindeloopen. This yacht is being built for “Dirk Blom Lemsteraken” and will be used as a prototype yacht for evaluating a number of design innovations. Other companies are also involved in this project. All companies involved share two main goals:
•To build a fast Lemsteraak with the use of the most modern available techniques;
•To set-up a group of companies co-operating together for the purpose of developing new Lemsteraak projects together with prospective clients.
The hull lines of a Lemsteraak are restricted by tight class rules. Late 2003 Van Oossanen completed an extensive study into the possibilities for further optimization of a Lemsteraak.
For this new design we went one step further. We used the latest state of the art software tools currently available. Computational Fluid Dynamics (CFD) calculations were performed in developing the lines of the hull and the appendages. These calculations included runs for both the downwind and the upwind sailing condition, including dynamic trim and sinkage effects, in shallow water. The calculations were carried out with our CFD code ISIS from Ecole Centrale de Nantes (ECN).
With the resistance and side force data obtained from these calculations our inhouse VPP was fine-tuned. A new analyses of previously carried out wind tunnel tests were also carried out leading to a fine-tuning of the Aero-module in our VPP. With the new version of our VPP we are now able to calculate side force, resistance, lift and drag characteristics of this type of sailing yachts with a much higher level of accuracy than before.
With the new version of our VPP we have carried out extensive studies aimed at optimizing the displacement, sail plan and many other speed-related factors.
Companies involved in this project are:
Dirk Blom Lemsteraken: General project coordinator.
www.dirkblom.nl
Van Oossanen & Associates BV: Design – Naval architecture – Hydro- and Aerodynamic optimization.
www.oossanen.nl
Skipshelling Blom: Builder.
www.blomaak.nl
Workumer Jachthaven: Technical Systems.
www.wjh.nl
Zeilmakerij Molenaar: Sails manufacturer.
www.zeilmakerijmolenaar.nl
Staal
Staal
-
Staal
Dubbelglas in hoofdschot, specifiek kunststof in dekluiken
-
Onder kuipvloer 2 persoonskooi, toiletruimte, natte cel/douche ruimte, rechte L-bank, eigenaarshut
Onder kuipvloer 2 persoonskooi, ruime L-kombuis, U-zithoek met grote tafel, gastenhut
-